Marketing pełni rolę podstawowej funkcji przedsiębiorstwa, która łączy potrzeby i oczekiwania potencjalnych nabywców oraz pracowników z każdym z obszarów jego działalności. Marketing związany jest z działaniami przedsiębiorstwa, które koncentrują się na produkcji oraz popycie. Zadaniem Public relations jest natomiast objęcie określoną strategią wszystkich działań przedsiębiorstwa i dostosowanie ich do oczekiwań społecznych, w celu pozyskania zaufania odbiorców.
Na początku trzeba zaznaczyć, że te funkcje grafika oraz filmowego montażysty są zdecydowanie bardziej skomplikowane i wymagają kilku lat wcześniejszej praktyki, by osiągnąć zadowalające umiejętności i efekty. Nie jest to jednak niemożliwe, by również sportowcy się tym nie zajmowali.
Niezwykle ważna funkcja w kontekście odbywających się zawodów, nie tylko tych piłkarskich. Bez licencjonowanej osoby wykluczone jest rozegranie jakiegokolwiek meczu na szczeblu centralnym. Wszystkie imprezy masowej muszą mieć "zaopatrzenie" w postaci odpowiednio wydawanych komunikatów w kierunku zgromadzonych na obiekcie fanów. Mówimy tutaj zarówno o tych organizacyjnych, jak i czysto sportowych.
Jakie są możliwości pracy w działach marketingu przedstawimy głównie na przykładzie piłki nożnej. W Polsce rozwinięte działy promocji istnieją we wszystkich klubach Ekstraklasy oraz I ligi, w większości klubach II ligi oraz coraz częściej zdarza się to na poziomie III ligi.
Sportowcy swoje "życie po życiu" konsumują w różny sposób. Największą grupę stanowią jednak ci, którzy nie mogą ot tak rozstać się ze swoją dyscypliną, poszukując pracy w innym charakterze, aniżeli robili to do tej pory. I nie jest powiedziane, że za każdym razem możliwości pracy w klubie sportowym kończą się na stanowisku dyrektora sportowego, skauta, trenera, czy w wyjątkowych sytuacjach również prezesa. Ostatnio najlepszym przykładem tego ostatniego jest Veljko Nikitović, który po zakończeniu kariery stanął na czele Górnika Łęczna.
Niektóre kluby mają oddelegowane osoby, które zajmują się wyłącznie tą tematyką, poszukujących biznesowych partnerów, niekoniecznie przekazujących spore kwoty na działalność sportową. Działania Klubu Biznesu poszerzają jednak kontakty, które w przyszłości mogą przynieść spore profity klubowi.