Marketing w praktyce

Jakie są możliwości pracy w działach marketingu przedstawimy głównie na przykładzie piłki nożnej. W Polsce rozwinięte działy promocji istnieją we wszystkich klubach Ekstraklasy oraz I ligi, w większości klubach II ligi oraz coraz częściej zdarza się to na poziomie III ligi.

Co sprawia, że zawodnicy mają szansę sprawdzić się również w marketingu? Doświadczenie. Praktycznie wszyscy, którzy grają w centralnych rozgrywkach, mają styczność i konieczność współpracy z działami promocji, uczestnicząc w różnych akcjach klubu, spotkaniach w szkołach, spotkaniach z kibicami, promując w spotach reklamowych, czy sesjach zdjęciowych. To dla nich są przygotowywane m.in. spersonalizowane materiały, takie jak karty do autografów czy plakaty, które mogą rozdawać swoim fanom.

W kontraktach każdego zawodnika zawierany jest bowiem punkt o konieczności aktywnego uczestniczenia w promocji reprezentowanego klubu, nie tylko grą na boisku.

 

 

 

Specjalista ds. marketingu

Definicja: Specjalista ds. marketingu w każdej firmie (a takim jest również klub) zajmuje się działaniami marketingowymi, ich planowaniem, koordynacją i realizacją. Niekoniecznie kieruje grupą - może być po prostu pracownikiem działu. Szuka i ocenia szanse związane ze sprzedażą towarów lub usług. Do obowiązków należy planowanie oraz realizacja komunikacji z klientami (w tym aktualizacja stron internetowych) oraz kampanii w mediach, a także przygotowuje materiały promocyjne przede wszystkim od strony merytorycznej, aktywnie współpracując z grafikiem przy ich tworzeniu.

W klubie sportowym stanowisko to ma prawdopodobniej najbardziej rozszerzone widełki, jeśli chodzi o zakres obowiązków, bowiem w tym przypadku zadania mogą być przeróżnej wagi.

 

 

Jedną z podstaw jest prowadzenie strony internetowej przez cały rok, niezależnie czy sezon trwa, czy też nie. Dotyczy to przede wszystkim osób z lekkim piórem, nie popełniające błędów również tych stylistycznych. Idealną opcją jest kilkuosobowa redakcja, bowiem częstokroć trzeba dość szybko reagować, podając informacje z relacjami spotkań, czy też np. przeprowadzonymi transferami, nie wspominając oczywiście o całej reszcie otoczki - wywiadach, relacjach z akcji promocyjnych, ciekawostkach, statystykach, wiadomościach biznesowo-sponsorskich, zapowiedziach i wiele innych. To samo tyczy się regularnego prowadzenia profili w mediach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze oraz Instagramie. Zróżnicowanie informacji jest zatem bardzo spore, ale w tej materii nie jest absolutnie koniecznością doświadczenie dziennikarskie.

Specjalista ds. marketingu na bieżąco monitoruje rynek i działania konkurencji. Przed każdą rundą zajmuje się współorganizacją prezentacji drużyny - czyli imprezą o różnej wielkości, w zależności od klubu i liczby fanów. Za tym idzie m.in. kontrola nad produkcją materiałów dla zawodników, np. w postaci plakatów, czy kart do autografów -co jest niezbędnym punktem w kontakcie z kibicami. Przedsezonowy okres to także kończenie układania planu sprzedaży karnetów oraz biletów i serii wydawanych gadżetów do sprzedaży. Osoby z działu regularnie także biorą udział w akcjach promujących klub, w spotkaniach w szkołach, szpitalach i innych placówkach, gdzie od najmłodszych lat zaszczepia się pozytywny wizerunek ulubionej drużyny.

 

Specjalista ds. komunikacji oraz rzecznik prasowy

Dział komunikacji dba przede wszystkim o budowę i realizację strategii przekazu informacji i promocji klubu, czyli wszelkich materiałów, które wychodzą "w świat" w odpowiedniej jakości. Jednym z konkretów jest tutaj również wcześniej wspomniane prowadzenie strony internetowej klubu i przekaz wszystkich informacji mediom - serwisom internetowym, stacjom telewizyjnym i rozgłośniom radiowym. Komunikacja to również osoby z klubowej telewizji internetowej, o której więcej dowiecie się w dalszej części publikacji.

Na czele takiej grupy stoi albo kierownik/dyrektor, albo rzecznik prasowy, z którym media mogą się kontaktować.

Definicja: Rzecznik prasowy to zawód z pogranicza public relations oraz dziennikarstwa. Z jednej strony osoba, która wykonuje ten zawód, musi stosować metody inne niż dziennikarskie, a z drugiej dobrze, jeśli wie, jak działają dziennikarze i jakich informacji potrzebują. Wielu rzeczników pracowało wcześniej w mediach. Rzecznik swoimi działaniami w pewnym stopniu wpływa na obraz firmy czy instytucji w mediach. Do jego zadań może też należeć kontrola nad komunikacją wewnętrzną firmy lub instytucji.

Zarówno sytuacja kryzysowa, jak i sprawne funkcjonowanie każdej firmy nie jest możliwe bez efektywnego zarządzania komunikacją wewnętrzną. Kto inny jak nie rzecznik prasowy, który jest odpowiedzialny za informacje wychodzące z instytucji oraz strategię działania wizerunkowego, powinien stać na straży szybkiego i niczym nie zakłóconego procesu wymiany informacji wewnątrz instytucji? Często firmy zaczynają budować wizerunek właśnie od określenia priorytetów komunikacji wewnętrznej, po czym dopiero przechodzą do budowania strategii wizerunkowej na zewnątrz.

Do zadań rzecznika prasowego należy m.in. prowadzenie konferencji prasowych - przedmeczowych, pomeczowych, czy przy okazji ważnych wydarzeń w życiu klubu, jak np.  transfery czy sprawy związane ze sztabem szkoleniowym lub kwestiami sponsorskimi. Rzecznik dba o dyscyplinę i odpowiednią współpracę z mediami. Taka osoba może również wcielać się w prowadzącego różne imprezy związane z klubem - prezentacje, spotkania biznesowe, spotkania z kibicami, licytacje itp. , a także w reportera klubowej telewizji. Częstokroć do zadań należy również prowadzenie strony internetowej.

 

 

 

Specjalista ds. sprzedaży

Definicja: Specjalista ds. sprzedaży to osoba, która aktywnie wspiera sprzedaż produktów/usług znajdujących się w ofercie handlowej firmy - dla klientów indywidualnych oraz firm. Do obowiązków tego pracownika należy, m.in.: pozyskiwanie i obsługa klientów, prowadzenie negocjacji handlowych, przygotowywanie ofert handlowych w oparciu o standardy firmy oraz potrzeby klienta, utrzymywanie trwałych relacji handlowych z dotychczasowymi klientami firmy, aktywny wkład w tworzenie dobrego wizerunku firmy na rynkach polskich/zagranicznych, analiza skuteczności prowadzonych działań marketingowych, zawieranie umów oraz prowadzenie dokumentacji sprzedażowej.

W klubie sportowym specjalista ds. sprzedaży jest objęty trzema wątkami - sektorem ticketingu, klubowych pamiątek oraz sponsoringu. Pełni funkcję handlowca.

BILETY - w tym aspekcie ważnym elementem jest co półroczna lub roczna strategia dotycząca sprzedaży wejściówek kibicom - czyli wysokości cen i ewentualnych profitów wynikających z lojalności fana, czyli jego systematycznej obecności na stadionie. Ponadto osoby związane z klubem zajmują się także współpracą z firmami, które mogą być zainteresowane kupnem grupowych biletów, np. po niższej cenie. Podobnie jest z pamiątkami dla kibiców.

Strefa sponsoringu jest skomplikowaną strukturą. Sport ma świetną moc przyciągania uwagi potężnej liczby publiczności, co czyni go bardzo atrakcyjnym dla reklamodawców. Współpraca zawsze musi polegać na partnerstwie, nie można spodziewać się, że firmy same pojawią się w progu. Obecnie najważniejszą kwestią jest to, co kluby mogą zaoferować w zamian. Z analizy Deloitte wynika, że spółki będą się szerzej angażować w sponsoring piłki nożnej, gdy zwiększy się przejrzystość biznesowa i organizacyjna. Wizerunek klubu wpływa na postrzeganie sponsorów. W tym również mogą pomóc osoby bezpośrednio związane ze sportem.

 

 

Bądź na bieżąco

Zapisz się teraz i otrzymuj informacje o szkoleniach, kursach etc.

Masz pytania?

Przeczytaj najczęściej zadawane pytania
i odszukaj odpowiedzi na swoje.

Przeczytaj FAQ

Projekt „Praca Dla Sportowców” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego