Odszukaj odpowiedzi na swoje
Najniższy szczebel, czyli licencja UEFA C uprawnia trenera do szkolenia dzieci i młodzieży w akademiach oraz prowadzenia drużyn seniorów z klasy B i klasy A. Koszt takiego kursu to zazwyczaj 1200zł. Szczebel drugi, czyli licencja UEFA B uprawnia trenera do szkolenia dzieci, młodzieży, oraz prowadzenia drużyn seniorów z klasy B i klasy A oraz zespołów z ligi okręgowej. Koszt takiego kursu to zazwyczaj 1600-1800zł. Pierwszym szczeblem jest licencja UEFA A, która zapewnia trenerowi szkolenie nie tylko dzieci, młodzieży i najniższych klas rozgrywkowych ale także 3 i 4 ligi. Koszt takiego kursu to zazwyczaj 4 do 5 tysięcy złotych. Zdarza się jednak, że w 2 oraz 1 lidze Polski są trenerzy z licencją UEFA A, choć z wielu źródeł wynika, że trenerzy ci powinni mieć już za pewien czas licencję UEFA PRO. No właśnie, co to jest licencja UEFA PRO ? Otóż jest to najwyższej rangi klasa trenerska na świecie, która potrzebna jest aby trener mógł prowadzić zespół np. w Ekstraklasie. Koszt takiego kursu to bagatela, 14 tysięcy złotych. Warunkiem aby w ogóle przystąpić do takiego kursu jest posiadanie licencji UEFA A oraz kilkuletni staż pracy w klubach z 1 czy 2 ligi Polski.
Marketing pełni rolę podstawowej funkcji przedsiębiorstwa, która łączy potrzeby i oczekiwania potencjalnych nabywców oraz pracowników z każdym z obszarów jego działalności. Marketing związany jest z działaniami przedsiębiorstwa, które koncentrują się na produkcji oraz popycie. Zadaniem Public relations jest natomiast objęcie określoną strategią wszystkich działań przedsiębiorstwa i dostosowanie ich do oczekiwań społecznych, w celu pozyskania zaufania odbiorców
Funkcje grafików oraz montażystów w klubowych telewizjach internetowych często są ze sobą łączone, z racji powielanych niektórych czynności typowo graficznych. Jest to często niedoceniania przez niezorientowanych praca, wymagająca nie rzadko wielu godzin pracy nad jednym projektem. Za wszystkimi kalendarzami, biletami, ulotkami, voucherami, zaproszeniami, kartami, naklejkami, odzieżą, kubkami, długopisami, plakatami, szalami itp. kryje się praca grafika, obarczona też wieloma poprawkami, by dojść do ideału i wydania produktu.
Co sprawia, że zawodnicy mają szansę sprawdzić się również w marketingu? Doświadczenie. Praktycznie wszyscy, którzy grają w centralnych rozgrywkach, mają styczność i konieczność współpracy z działami promocji, uczestnicząc w różnych akcjach klubu, spotkaniach w szkołach, spotkaniach z kibicami, promując w spotach reklamowych, czy sesjach zdjęciowych. To dla nich są przygotowywane m.in. spersonalizowane materiały, takie jak karty do autografów czy plakaty, które mogą rozdawać swoim fanom.
W kontraktach każdego zawodnika zawierany jest bowiem punkt o konieczności aktywnego uczestniczenia w promocji reprezentowanego klubu, nie tylko grą na boisku.
Jedną z podstaw jest prowadzenie strony internetowej przez cały rok, niezależnie czy sezon trwa, czy też nie. Dotyczy to przede wszystkim osób z lekkim piórem, nie popełniające błędów również tych stylistycznych. Idealną opcją jest kilkuosobowa redakcja, bowiem częstokroć trzeba dość szybko reagować, podając informacje z relacjami spotkań, czy też np. przeprowadzonymi transferami, nie wspominając oczywiście o całej reszcie otoczki - wywiadach, relacjach z akcji promocyjnych, ciekawostkach, statystykach, wiadomościach biznesowo-sponsorskich, zapowiedziach i wiele innych. To samo tyczy się regularnego prowadzenia profili w mediach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze oraz Instagramie. Zróżnicowanie informacji jest zatem bardzo spore, ale w tej materii nie jest absolutnie koniecznością doświadczenie dziennikarskie.
Specjalista ds. marketingu na bieżąco monitoruje rynek i działania konkurencji. Przed każdą rundą zajmuje się współorganizacją prezentacji drużyny - czyli imprezą o różnej wielkości, w zależności od klubu i liczby fanów. Za tym idzie m.in. kontrola nad produkcją materiałów dla zawodników, np. w postaci plakatów, czy kart do autografów -co jest niezbędnym punktem w kontakcie z kibicami. Przedsezonowy okres to także kończenie układania planu sprzedaży karnetów oraz biletów i serii wydawanych gadżetów do sprzedaży. Osoby z działu regularnie także biorą udział w akcjach promujących klub, w spotkaniach w szkołach, szpitalach i innych placówkach, gdzie od najmłodszych lat zaszczepia się pozytywny wizerunek ulubionej drużyny.
Rzecznik prasowy to zawód z pogranicza public relations oraz dziennikarstwa. Z jednej strony osoba, która wykonuje ten zawód, musi stosować metody inne niż dziennikarskie, a z drugiej dobrze, jeśli wie, jak działają dziennikarze i jakich informacji potrzebują. Wielu rzeczników pracowało wcześniej w mediach. Rzecznik swoimi działaniami w pewnym stopniu wpływa na obraz firmy czy instytucji w mediach. Do jego zadań może też należeć kontrola nad komunikacją wewnętrzną firmy lub instytucji.
Specjalista ds. komunikacji jest odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój komunikacji w ramach organizacji za pomocą dostępnych technologii, w tym intranetu, poprzez wysyłanie komunikatów, newsletterów lub biuletynów.
Ściśle współpracuje z innymi działami, szczególnie z działem marketingu przy tworzeniu materiałów na użytek wewnętrzny. Komunikuje oraz prezentuje główne wydarzenia firmowe, jak i branżowe w ramach organizacji.
PR:
Marketing:
Otwarty umysł, kreatywność, wszechstronność, umiejętności handlowe, umiejętność właściwej organizacji pracy, umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi i wiele innych, gdyż marketing sportowy czasem wymaga napisania umowy, kiedy indziej przygotowania czy organizacji danego projektu, a jeszcze kiedy indziej, wzięcia mikrofonu i prowadzenia imprezy. Wszechstronność jest tutaj niezwykle ważna. Im więcej umiejętności bezpośrednio i pośrednio związanych z wykonywaną pracą, tym większa szansa na sukces naszej pracy i zauważenie/docenienie przez przełożonych, czy zleceniodawców.
Z roku na rok podstawowy sprzęt szkoleniowca jest coraz większy. Z jednej strony wynika to z rozwoju technologii. Z drugiej: nowych pomysłów na trening piłkarski, który jest coraz bardziej urozmaicony, więc wymaga dodatkowych akcesoriów.
Najważniejsze narzędzia przydatne do indywidualnych ćwiczeń, a także do rozgrzewki czy ćwiczeń nad przygotowaniem fizycznym oraz taktycznym:
Posiadanie licencji UEFA Pro jest obowiązkowe dla wszystkich trenerów w najwyższych ligach na świecie. Kurs łączy ze sobą umiejętności trenerskie z nie piłkarskim specjalnym szkoleniem obejmującym takie dziedziny jak prawo pracy, finanse, media, technologia, zarządzaniem biznesowym i strukturą klubu. Po zakwalifikowaniu się do takowej licencji jesteś uprawniony do prowadzenia drużyn występujących na najwyższym światowym szczeblu piłkarskim takich jak Real Madryt, Bayern Monachium czy AC Milan.
Długoterminowy rozwój elastyczności mięśni jest niezwykle istotnym elementem wspierającym program zapobiegania kontuzjom w piłce nożnej. Dlatego też sesje treningowe kształtujące i poprawiające elastyczność powinny być wykonywane przez cały sezon. Daje nam to większe szanse na uniknięcie kontuzji ściśle powiązanych z brakiem odpowiedniej elastyczności mięśniowej. Przykładem mogą tu być wszelkiego rodzaju naciągnięcia mięśnia dwugłowego oraz kontuzje mięśnia czworogłowego. W obu przypadkach zbadano, iż pojawiające się kontuzje są ściśle skorelowane z brakiem ich odpowiedniej elastyczności. Uwzględniając te czynniki sztab szkoleniowy powinien prowadzić regularną kontrolę elastyczności mięśniowej zawodników i aplikować dodatkowe sesję tym zawodnikom, którzy poprzez niską elastyczność narażeni są szczególnie na kontuzje mięśniowe.
Ponadto, elastyczność mięśni jest niezwykle ważnym elementem wpływającym na rozwój siły i mocy zawodnika oraz jego szybkości. Bez odpowiedniej elastyczności danego mięśnia nie będziemy w stanie w sposób optymalny wykorzystać zalet treningu siłowego, a czasami będzie on wręcz niemożliwy do wykonania lub potencjalnie groźny dla zawodnika.
Bycie trenerem piłki nożnej jest marzeniem wielu osób, jednak stanie się skutecznym trenerem piłkarskim nie jest łatwe. Bycie dobrym trenerem wymaga intensywnej znajomości gry i osobowości zdolnej do motywowania zespołu. Dla kogoś kto nie ma doświadczenia w trenowaniu lub graniu w grę, może być trudno dostać się do zawodu. Doświadczenie piłkarskie jest bardzo przydatne podczas prowadzenia własnej drużyny. Wielu wybitnych piłkarzy po zakończeniu kariery trafiło na ławkę trenerską. Kilku z nich szybko osiągnęło sukcesy i nadal pracują w tym zawodzie. Inni mieli mniej szczęścia, ale próbują wrócić. Jeszcze inni zaczęli od małych klubów i teraz czekają na swoją szansę w renomowanym zespole. Oto kilku z nich:
Projekt „Praca Dla Sportowców” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego